Christchurch, terugreis en de "epiloog".

16 december 2014 - Wijchen, Nederland

Donderdag, 11 december 2014,

Route Timaru Christchurch (scenic)Vandaag vertrekken we naar onze laatste verblijfsplaats in Nieuw Zeeland, Christchurch, de op een na grootste stad van het land met bijna 400.000 inwoners. We hadden gisteren bewust gekozen de ‘scenic’ (toeristische) route te nemen want daar werd nogal enthousiast over gedaan in de reisgidsen.

Een ding hebben we echter geen rekening mee gehouden. Het motregende vrijwel Scenic Route..wat we hadden moeten zien...Scenic (?) Route naar Christchurchde gehele route en je moet het hebben van de fraaie vergezichten op de bergen achter deze route. Maar goed daaraan verander je toch niets dus wij vol enthousiasme over de toeristische route die, in tegenstelling tot de hoofdweg, wel heerlijk rustig was.

Om een uur of een kwamen we bij onze laatste verblijfplaats aan op ongeveer 10 minuten lopen van het centrum van Christchurch. Eerst, op advies van de hoteleigenaar, naar een gigantisch grote mall. Het is één groot Kerstgekkenhuis in een omvang die wij niet voor mogelijk hadden gehouden. Het is dan ook het kortste bezoek aan een winkelcentrum geworden dat we hier hebben gedaan.

Aansluitend bezochten we de toeristeninformatie die ons van het nodige aanvullende materiaal voorzag. Daarin werd vooral de botanische tuin aangeprezen als bezienswaardig. We wandelden vanuit de info dan ook rechtstreeks het stadspark in waarvan de botanische tuin deel uitmaakt. In de botanische tuin deden we nog wat ideeën op voor onze eigen tuin…

De inbedding van de botanische tuin in een stadspark vertoont wel overeenkomst met ‘ons eigen’ Goffertpark. Qua grootte is het Goffertpark met dit stadspark niet te vergelijken. In een stadspark met deze omvang verdwaal je dan ook gemakkelijk wat ons natuurlijk prompt overkwam.

Wij vonden allebei dat deze botanische tuin, weliswaar groot, maar bij lange na niet zo mooi als die wij in Wellington hebben bezocht. Dat heeft zeker ook te maken dat er een heleboel bloemen nog niet in bloei staan, en, zo verzekeren de Nieuw Zeelanders het zelf, dat is aan de vooravond van de zomer bijzonder uniek. Toch fijn dat wij deze unieke tijd hebben mogen meemaken; de koudste lente sinds vele tientallen jaren! Van ons had het een graadje of wat warmer mogen zijn.

Cathedral Christchurch zoals die was..Tenslotte het centrum in. Wat een domper krijg je daarZoals wij dezelfde Cathedral zagen te verwerken. Het biedt op sommige plaatsen een ronduit desolate aanblik deze confrontatie met de effecten van de zware aardbeving van 2011. De stadskern bestaat eigenlijk niet meer. De Cathedraal, de trots van Christchurch is vrijwel vernield. De aanblik daarvan is ongelooflijk.

Het hart is er uit en daarmee ervoeren wij Christchurch als een “ontzielde” stad.

Vrijdag, 12 december 2014,

Vandaag was echt een dag met twee gezichten in alle opzichten. Eerst hebben we enige organisatorische voorbereidingen uitgevoerd voor de terugreis. Zo dienden een aantal zaken nog te worden uitgezocht op het gebied van douane, elektronisch inchecken enz.

Aansluitend opnieuw de stad in en daar kwamen we tot de ontdekking dat, hoewel 'Relikwie' van een aardbevingde stad 3½ jaar geleden geconfronteerd werd met een catastrofale aardbeving, er nog altijd moet worden opgeruimd. Ik vind het een raadsel hoe zo lang na een aardbeving, er in feite nog zo weinig gebeurd lijkt zijn. We vernamen later dat in totaal 1800 gebouwen bij die aardbeving zijn ingestort of onbewoonbaar zijn geworden.

Wordt er overigens niet gesloopt dan wordt er nijver gebouwd. Kortom de bouw ondernemingen zullen er niet ongelukkiger van geworden zijn. Ook de vele wegenbouwprojecten zijn een opvallend gevolg van deze aardbeving. Wat ook opvalt zijn de vele beschadigde gevels van woningen en gebouwen. Hierin zijn forse scheuren van centimeters breed te zien. Sommige delen van een gebouw zijn zodoende finaal gescheiden van elkaar.

Even verderop echter werd is met veel elan en enthousiasme een primitief nieuw Container Mallwinkelcentrum herrezen in heuse barakken. Het is een heel kleurrijk geheel en nog doeltreffend en sfeervol ook.

Aansluitend dan weer het andere uiterste. Het monument ter nagedachtenis aan die rampzalige 22e februari 2011. Op een plein, waar eerder een gebouw had gestaan,Herdenkingsmonument voor de 185 slachtoffers heeft men 185 stoelen neergezet als symbool voor de omgekomenen bij deze ramp. Het is in al zijn eenvoud een schitterend monument waar je stil van wordt. Alle stoelen, zowel comfortabele leunstoelen, kinderzitjes, rolstoelen, bureaustoelen en huis- tuin en keuken stoelen zijn mooi wit geschilderd wat het geheel nog indrukwekkender maakt. Je kunt ook zien dat het gerespecteerd wordt door, logischerwijze, de bewoners, maar ook door vele bezoekers uit de hele wereld getuige de vele blijken van medeleven in een ter plekke aanwezig boek van herinnering.

Even verderop was, ter vervanging van de vrijwel vernielde kathedraal, een eenvoudige maar mooie kerk gebouwd. En 100 meter verderop wordt met geweld de zwaar gehavende gevel van een kantoorgebouw neergehaald.

In de middag, toen het was opgeklaard ook nog !!, heeft Loes haar hoogtevrees op Vanaf Mt. Cavendisheen knappe manier overwonnen door met mij de gondel in te gaan die naar Mt. Cavendish, een berg ruim 500 meter boven zeeniveau uitsteekt boven het zuiden van Christchurch. Van daaruit had je prachtige uitzichten. Het was nog wat nevelig maar dat was in vergelijking met gisteren te verwaarlozen.

Kortom we hebben er weer een actieve dag opzitten. Nog één dag te gaan hier.

Zaterdag, 13 december 2014,

Vannacht weer prima geslapen in onze comfortabele accommodatie. Waarom dit te benadrukken? Wel vanmiddag werd me door de hoteleigenaar gevraagd of we niet wakker geworden waren vannacht? Waarvan dan wel: wel natuurlijk van de aardbeving die ’s-nachts rond half drie was gevoeld.

Het bleek volgens de deskundigen een beving van een zwaarte zoals die al lange tijd niet meer was gevoeld in die regio. Wakker geworden, nou wij niet….! Het was, Eartquakes Christchurch: overview december, 13th 2014naar Nieuw Zeelandse maatstaven weliswaar een niet al te zware aardbeving, maar een heleboel mensen schijnen er door te zijn opgeschrikt. Nu is dat ook wel voor te stellen in een stad die zo kort geleden zo zwaar getroffen is dat men daardoor erg gevoelig is geworden. Het fenomeen had een kracht van rond de 4,7 op de schaal van Richter zo verklaarden seismologen in de krant en op TV.

Overigens bleek aan de betrokken aardbeving een aantal voor-  en naschokken vooraf gegaan resp. gevolgd te zijn. Ook daarvan hebben we niets gemerkt!

Kortom, uitgerust en wel hebben we ontbeten om daarna spoorslags naar het Canterbury Museum te lopen. Dit is een erg gevarieerd museum. Enerzijds veel Canterbury museum: poolvoertuig gebruikt tussen 1956 en 1958 op Antarticavolkenkundige aspecten maar ook de culturele ‘couleur locale’ werd belicht. Ook kwam de rol die Nieuw Zeeland heeft gespeeld in de verdere ontdekking van Antarctica uitgebreid aan bod. Verder was er nog een aparte vleugel ingericht voor de geologische en seismografische aspecten van het land. Er was onder meer een prachtige verzameling fossielen te zien.

Aansluitend zijn we opnieuw de botanische tuin ingelopen voor een laatste Botanische tuin Christchurchimpressie Christchurch. Kennelijk zijn we een paar dagen geleden de verkeerde weg ingeslagen in de tuin want nu kwamen we toch in een fantastisch fraai aangelegde en onderhouden tuin terecht met een grote variëteit aan bloemen, planten, bomen en waterpartijen.

Nadat we ons op deze wijze zo’n uur of vijf prima hadden vermaakt zijn we teruggegaan naar ons hotel om te pakken en de organisatorische voorbereidingen te treffen voor de lange terugreis die ons morgen vanaf Christchurch met een overstap in Auckland en Kuala Lumpur, maandagmorgen vroeg weer terug moet brengen in Nederland. We zullen de lange dagen in elk geval missen en het land heeft een geweldige indruk bij ons achtergelaten. Hierop komen we nog terug in een afrondende “epiloog”.

Zondag 14 en maandag 15 december,

Dat Nieuw Zeeland ver weg ligt wisten we maar dat in drie etappes 22.000 kilometer vliegen dwars over de aardbol vermoeiend is hebben we inmiddels ervaren.

De zondagochtend tijdig vertrokken uit het hotel om de auto in te leveren. Probleemloos. Daarna netjes op het vliegveld afgezet, even ingecheckt en prompt geënquêteerd worden door een medewerker van Tourist Information Christchurch over onze ervaringen in deze stad.

Na een eerste aanloop van Christchurch naar Auckland (1½ uur), vervolgens 1½ uur de tijd om van terminal te wisselen en over te stappen, aansluitend een 10½ uur vliegen non stop naar Kuala Lumpur, aansluitend 4 uur wachten gevolgd door 13½ non stop naar Amsterdam, nou dat is toch een minder prettige bijkomstigheid van een dergelijke verre bestemming. Alles bij elkaar ben je dan bijna 2 dagen aan één stuk door in touw.

Over de reis als zodanig valt niet veel te vertellen. Redelijk “economy” comfort bij Malaysian Airlines maar over een vertraging van bijna een uur bij het vertrek uit Kuala Lumpur kon er geen verontschuldiging af. Waren we niet gewend van een hoffelijk volk als wij de Maleisiërs hebben ervaren.

Gelukkig waren mijn broer en schoonzus tijdig op de hoogte van onze vertraging zodat ze nog een uurtje langer op bed konden blijven om deze regenachtige verkeerstechnische “horror maandagmorgen” zo vroeg in te gaan om ons op te halen van Schiphol. We zijn hen erkentelijk.

De 'epiloog':

Ja, daar zitten we weer in de donkere dagen voor Kerst maar dan thuis. De kinderen hebben het huis al helemaal Kerstklaar gemaakt en dat is heel leuk thuiskomen.

Heel lang hebben we naar deze reis toe geleefd. Veel over Nieuw Zeeland gelezen en dat komt ook tot uitdrukking in de veelheid en variëteit van alles wat we hebben gezien en ondernomen. Het land en zijn bevolking heeft een onuitwisbare indruk achter gelaten. We hopen nog lang van de herinneringen van deze prachtige onderneming te kunnen blijven genieten. Dat is in eerste instantie ook het belangrijkste argument geweest een weblog bij te gaan houden. Het is leuk de herinneringen in boekvorm terug te kunnen lezen in de toekomst.

Over het volk en de gewoonten in dat verre land, de wijze waarmee met elkaar wordt omgegaan in het verkeer hebben wij als een verademing ervaren. Een zebrapad waarbij je als voetganger gewoon veilig over kunt steken, neen zelfs als men ziet dat je aanstalten maakt over te steken men gewoon spontaan stopt.

Het respect waarmee men met de natuur omgaat, ook al is het er in overvloed.

Heel bijzonder hebben wij ervaren de wijze waarop Maori geïntegreerd en geaccepteerd zijn als vanzelfsprekend onderdeel van dit mooie land. De wijze waarop, komt mede tot uitdrukking in het feit dat Maori formeel een taal is in Nieuw Zeeland en niet als dialect wordt gezien.

Ook de wijze waarop cultuur, zeker de volkenkundige aspecten worden uitgedragen en tentoongesteld in musea, galerieën enz. De overheid draagt laag-drempelige toegang een wam hart toe, niet alleen met woorden maar zeker ook door de musea vrijwel allemaal te subsidiëren.

De wijze waarop in heel veel verschillende verblijfslocaties met ons is omgegaan hebben wij als prettig ervaren. Natuurlijk, men verdient aan je, maar dat kan ook met een glimlach, een vriendelijk woord, een gratis krant; kortom met een dienstverlenende houding.

Dan nog kort iets over het weer. Dat heeft ons, wat een aantal van jullie ook met recht stelden, best parten gespeeld. De temperatuur is ons wat tegengevallen. Van de andere kant wisten we ook dat je voor lekker warm en droog voorjaarsweer je niet naar Nieuw Zeeland moet gaan. Het is de koudste lente sedert decennia volgens de NZ meteorologen.

Een paar kanttekeningen daarbij: wij hebben ons elke dag goed geïnformeerd en waar nodig alternatieven gezocht. Bovendien heeft het vaak 's-nachts geregend en tot slot, de meeste regen valt er hoe dan ook naast. Toch hebben we vrijwel alles kunnen doen wat we gepland hadden. We hadden een ambitieus programma dat vrijwel geheel is afgewerkt.

Nieuw Zeeland is ook een land dat zijn keerzijden kent. Zo is in het bijzonder in de plattelandsgebieden sprake van sociale eenzaamheid. Zeker op het Zuidereiland, ter grootte van 3,5 keer Nederland, wonen nog geen miljoen mensen waarvan 800.000 in de stedelijke gebieden en de rest in ‘de eenzame leegte’. Dan kan de natuur mooi zijn maar wij zouden er voor geen goud willen wonen. Een geëmigreerde Nederlander spraken wij daarover en vertelde over het prachtige land maar zónder een sociaal netwerk zoals wij dat in Nederland kennen. Hij ervoer dat echt als keerzijde van de emigratie.

Wij zien in elk geval terug op een geweldige tijd in Nieuw Zeeland. Bijna 8.000 prachtige autokilometers hebben we erop zitten. Autorijden in Nieuw Zeeland is een verademing ook al is het links rijden in het begin even wennen.

Tenslotte willen we iedereen danken voor de reacties op ons weblog of die ons anderszins hebben bereikt. Daarmee hebben de lezers ons ook zeker een plezier gedaan.

1. Matthieu:
    WELCOME HOME
    geniet nog lekker na van jullie indrukwekkende reis
    voor je er erg in hebt zitten jullie weer in het normale ritme
    nogmaals dank voor jullie heerlijke reisverslagen
    Ger, tot ziens in de sauna
    vr gr
    Willem en Matthieu
  2. Frans en dinie.:
    15 december 2014
    Hoi loes en ger ,welkom thuis .jullie reisverslag was geweldig we hebben t steeds met plezier gevolgd.
    maar we zijn toch blij dat jullie weer thuis zijn.
    nu op naar t kerstfeest !
    tot gauw groetjes frans en dinie.
  3. Ineke:
    15 december 2014
    Daar zijn jullie dan weer op en in de vertrouwde plekjes van jullie huis. Zal de reisverhalen zeker missen. Lief dat de kinderen al voor de kerstsfeer hebben gezorgd. Denk dat er meerdere zoals ik blij zijn je weer in de sauna te zien. Lekker uitrusten en tot gauw, liefs van Ineke
  4. Frans:
    15 december 2014
    Wij hebben live kunnen genieten van de kerstsfeer in huize van Gils. Voor wat betreft jouw lijf in de sauna te mogen aanschouwen laat ik dat graag aan anderen over.
    Ik houd het wel bij de aanblik van een wandeloutfit met iedere 4 km steevast even een pauze om de veters opnieuw te strikken. Blijkbaar heb jij destijds bij het behalen van je strikdiploma de kluit bedonders want strikken is je sterke kant niet. Eerst maar lekker acclimatiseren en dan alles weer opstarten.
  5. José:
    15 december 2014
    Een "warmer" welkom thuis kun je niet krijgen. Opgehaald worden door je broer (die zelf net terug was van vakantie) en een versierd kersthuis als welkom van de kinderen. Wat wil je nog meer? En nu maar even "landen" in Wijchen. Zal wel wennen zijn na zo veel weken. Geniet nog lekker na. Groetjes, Hans en José
  6. Jos en Monique:
    15 december 2014
    Heb jullie reis van begin tot eind gevolgd en ben blij met deze reportages foto's en video's. Krijgen we toch nog wat van Nieuw Zeeland te zien en te lezen. Voor mij is het helaas onhaalbaar. Ik slaap thuis al bijna nooit, laat staan zo ver van huis. Wellicht ontmoeten we elkaar weer een keer in Gochness Kessel
  7. Johanne:
    16 december 2014
    Nogmaals...van ♡harte welkom thuis. Wat lief van de kinderen om thuis te komen in een kersthuis. Dus geen kerst op het strand maar fijn in eigen kring. Hoe bijzonder alles ook was.....jullie zullen thuis ook wel weer als fijn ervaren. Kom langzaam bij..liefs e. Heel veel dank voor alle mooie verhalen en foto's.
  8. Johanne:
    16 december 2014
    Het reactieveld was sneller dan ik....was fouten aan het verbeteren. Die fouten krijgen jullie er nu gratis bij. Tot na de feestdagen. Johanne
  9. Bas:
    16 december 2014
    Welkom thuis! Het was een genot om jullie belevenissen te mogen volgen, evenals de vele herkenningen die daarmee gepaard gaan. Dat belooft een flink fotoalbum te worden. Ik hoor de verhalen graag nog eens in het echt, evenals jullie overdenkingen en filosofieën. Een onuitwisbare ervaring rijker, geniet ervan en alvast fijne feestdagen.
  10. Hetty Stam:
    17 december 2014
    Fijn dat jullie zo'n fantastische vakantie gehad hebben!
    De lange, vermoeiende terugreis ✈️ valt altijd wel tegen.
    Geniet hier thuis weer lekker van de feestdagen en je familie en vrienden. Bedankt voor je mooie reisverslag!!
  11. Peter:
    17 december 2014
    Hallo Ger en loes,
    Loop een paar dagen achter. Aan alles is te merken dat jullie het geweldig naar de zin hebben gehad.
    Super is natuurlijk ook deze thuiskomst!
    Fijne dagen met kinderen en kleinkind.